انواع فلش مموری NOR

دو نوع اصلی حافظه فلش NOR موازی و سریال هستند که به عنوان رابط جانبی سریال نیز شناخته می شوند. فلش NOR در ابتدا فقط با رابط موازی در دسترس بود. Parallel NOR عملکرد بالا، امنیت و ویژگی های اضافی را ارائه می دهد. کاربردهای اولیه آن شامل سیستم ها و تجهیزات صنعتی، خودروسازی، شبکه و مخابرات است.
سلول های NOR به صورت موازی برای دسترسی تصادفی متصل می شوند. این پیکربندی برای خواندن تصادفی مرتبط با دستورالعمل‌های ریزپردازنده و اجرای کدهای مورد استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل، تقریباً منحصراً از انواع مصرف‌کننده، طراحی شده است.
فلاش سریال NOR دارای تعداد پین کمتر و بسته بندی کوچکتر است که باعث می شود قیمت آن نسبت به NOR موازی کمتر باشد. موارد استفاده برای سریال NOR شامل رایانه های شخصی و فوق نازک، سرورها، هارد دیسک ها، چاپگرها، دوربین های دیجیتال، مودم ها و روترها است.
تفکیک فروشنده محصولات حافظه فلش NAND سازمانی تولید کنندگان عمده تراشه های حافظه فلش NAND عبارتند از Kioxia – سابقاً Toshiba Memory Corp. – Micron Technology Inc.، Samsung، SK Hynix Inc. و Western Digital Corp. Intel، که زمانی یک تراشه پیشرو بود. سازنده، کسب و کار SSD خود را در سال 2020 به SK Hynix فروخت.

حافظه SSD

شکی نیست که درایوهای حالت جامد (SSD) برای استفاده در لپ تاپ ها، رایانه های شخصی رومیزی و سرورها محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. شما می توانید با ارتقاء به یک SSD از درایو دیسک سخت (HDD) سرعت را به یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ قدیمی اضافه کنید و با سرعت و قابلیت اطمینان خود، SSD ها یک انتخاب عالی برای ساخت کامپیوترهای جدید، سرورها و سازندگان سیستم هستند. SSD یک رسانه ذخیره سازی است که برخلاف HDD از حافظه غیر فرار (فلش) برای نگهداری و دسترسی به داده ها استفاده می کند. به عبارت دیگر، هیچ قطعه مکانیکی متحرکی وجود ندارد و این تفاوت بسیار زیادی ایجاد می کند. ارتقاء هارد کامپیوتر شما از دیسک های HDD به SSD می تواند تاثیر چشمگیری در عملکرد کامپیوتر شما داشته باشد.

فواید ارتقاء هارد کامپیوترها به SSD

پنج فایده ارتقاء هارد کامپیوتر به SSD:

1- دوام و قابلیت اطمینان: گرما یکی از دلایل اصلی خرابی هارد دیسک است و گرمای کافی با حرکت مداوم قطعات متحرک هارد دیسک تولید می شود تا در طول زمان باعث خرابی آن شود. از آنجایی که یک SSD چنین قطعاتی ندارد، می تواند دمای پایین تری را با عملکرد بسیار بالاتر حفظ کند. یک SSD همچنین بهتر می تواند از پس افتادن، لرزش، شوک و فرسودگی روزمره برآید و از دست دادن اطلاعات کمتری برخوردار باشد.

2- SSD ها سریعتر از هارد دیسک ها هستند: SSD ها تا صد برابر سریعتر از HDD هستند. SSD ها زمان بوت کوتاه تری را برای کامپیوتر شما، انتقال اطلاعات فوری تر و پهنای باند بالاتر ارائه می دهند. سرعت بالاتر به این معنی است که SSD ها می توانند داده ها را با سرعت فوق العاده بالایی که در دنیای تجارت امروزی ضروری است، مدیریت کنند، به خصوص در هنگام اجرای برنامه هایی که به حجم زیادی از داده ها مانند یک سیستم عامل دسترسی دارند. همچنین SSD ها بسیار پایدار هستند که امنیت داده های ذخیره شده را تضمین می کند.

SATA SSD: هارد دیسک ها تنها قادر به دستیابی به 50-120 مگابایت بر ثانیه در عملکرد نوشتن هستند. در مقایسه، SSD ها گذرگاه SATA را با سرعت 550 مگابایت بر ثانیه اشباع می کنند. علیرغم محدودیت گذرگاه، معمولاً هنگام استفاده از SSD های مبتنی بر SATA به جای فناوری HDD قدیمی، شاهد بهبود عملکرد کلی 10 تا 15 برابری سیستم هستیم.

NVMe SSD: فناوری NVMe از گذرگاه PCIe به جای گذرگاه SATA برای باز کردن پتانسیل پهنای باند عظیم برای دستگاه های ذخیره سازی استفاده می کند. PCIe 4.0 (نسخه فعلی) حداکثر 32 خط را ارائه می دهد و در تئوری می تواند داده ها را تا 64000 مگابایت بر ثانیه در مقایسه با محدودیت مشخصات 600 مگابایت بر ثانیه SATA III انتقال دهد.

3- قدرت و انرژی کارآمد: از آنجایی که یک SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد، در مقایسه با یک هارد دیسک با دیسک چرخان مغناطیسی، برای کار به انرژی کمتری نیاز دارد. بهره وری انرژی یک مزیت بزرگ در استفاده از SSD برای رایانه شخصی و دستگاه های تلفن همراه است که طول عمر باتری یک ویژگی بسیار قابل فروش و درخواستی است.

4- وزن کمتر و بدون صدا: اندازه کوچکتر آنها به SSDها اجازه می دهد تا وزن کمتری نسبت به HDD های بزرگتر با سرهای مغناطیسی و دیسک های فلزی خود داشته باشند. طراحی جمع و جور آنها SSD ها را برای لپ تاپ ها، تبلت ها و سایر دستگاه های الکترونیکی کوچک عالی می کند. عدم وجود قطعات متحرک نیز باعث می‌شود SSD‌ها بی‌صداتر از HDD‌ها باشند که نویز و لرزش‌های آن می‌تواند بسیار حواس‌پرت‌کننده باشد.

5- اندازه های عملی تر / عوامل شکل: از زمان انتشار آنها، هارد دیسک ها به دلیل اندازه های بزرگتر محدود شده اند. از طرف دیگر، SSD ها در اندازه های مختلف موجود هستند که کوچکترین آنها به اندازه یک آدامس است که تا اندازه 2.5 اینچ می باشد. رایج ترین شکل های SSD به شرح زیر است:

  • فرم فاکتور 2.5 اینچی رایج ترین است؛ بهترین ارزش را در هر گیگابایت ارائه می دهد؛ طراحی محصور شده
  • mSATA یک فاکتور شکل بسیار کوچک دارد. نوع اتصال مختلف؛ برد مدار لخت؛ بسیار عالی در جایی که فضا مورد توجه است
  • M.2 یک برد مدار لخت است. در SATA و PCIe NVMe موجود است. فاکتور شکل کوچک؛ به اندازه یک چوب آدامس

فلش مموری

حافظه فلش که به نام فلش ذخیره سازی نیز شناخته می شود، نوعی حافظه غیر فرار است که داده ها را در واحدهایی به نام بلوک پاک می کند و داده ها را در سطح بایت بازنویسی می کند. حافظه فلش به طور گسترده ای برای ذخیره سازی و انتقال داده ها در دستگاه های مصرف کننده، سیستم های سازمانی و برنامه های کاربردی صنعتی استفاده می شود. حافظه فلش داده ها را برای مدت طولانی بدون توجه به روشن یا خاموش بودن دستگاه مجهز به فلاش حفظ می کند. فلش مموری در سرورهای مرکز داده سازمانی، فناوری ذخیره سازی و شبکه و همچنین در طیف گسترده ای از دستگاه های مصرف کننده، از جمله درایوهای فلش USB – همچنین به عنوان کارت حافظه شناخته می شود – کارت های SD، تلفن های همراه، دوربین های دیجیتال، رایانه های لوحی، استفاده می شود و کارت های PC در رایانه های نوت بوک و کنترلرهای تعبیه شده.

دو نوع فلش مموری وجود دارد: NAND و NOR. درایوهای حالت جامد مبتنی بر فلش NAND (SSD) اغلب برای تسریع عملکرد برنامه های کاربردی I/O استفاده می شوند. فلش مموری NOR اغلب برای نگهداری کدهای کنترلی مانند BIOS در رایانه شخصی استفاده می شود. حافظه فلش همچنین برای محاسبات درون حافظه برای کمک به سرعت بخشیدن به عملکرد و مقیاس پذیری سیستم هایی که مجموعه های بزرگی از داده ها را مدیریت و تجزیه و تحلیل می کنند، استفاده می شود.

خاستگاه فن آوری های ذخیره سازی فلش

دکتر فوجیو ماسوکا به خاطر اختراع حافظه فلش در دهه 1980 برای توشیبا کار می کرد. همکار ماسوکا، شوجی آرییزومی، گفته می شود که اصطلاح فلاش را ابداع کرده است، زیرا فرآیند پاک کردن تمام داده ها از یک تراشه نیمه هادی او را به یاد فلاش یک دوربین می اندازد.

حافظه فلش از حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک کردن (EPROM) به حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک کردن الکتریکی (EEPROM) تبدیل شد. فلش از نظر فنی یک گونه از EEPROM است، اما صنعت عبارت EEPROM را برای حافظه پاک‌شدنی سطح بایت حفظ می‌کند و اصطلاح حافظه فلش را برای حافظه‌های پاک‌شدنی سطح بلوک بزرگ‌تر به کار می‌برد.

فلش مموری چگونه کار می کند

حافظه فلش اطلاعات را در سلول های حافظه ذخیره می کند که از ترانزیستورهای دروازه شناور برای ذخیره و بازیابی داده ها استفاده می کنند. ولتاژ بالا برای ذخیره داده ها، الکترون ها را در دروازه شناور به دام می اندازد و زمانی که داده ها باید پاک شوند، بار از دروازه شناور آزاد می شود. برای خواندن داده های ذخیره شده، شارژ در دروازه شناور بررسی می شود. در ادامه به بررسی اجزا و فرآیندهای مختلف فلش مموری می پردازیم:

  • ساختار: معماری حافظه فلش شامل یک آرایه حافظه است که با تعداد زیادی سلول فلش انباشته شده است. یک سلول پایه فلش مموری شامل یک ترانزیستور ذخیره سازی با یک گیت کنترل و یک دروازه شناور است که با یک ماده دی الکتریک نازک یا لایه اکسید از بقیه ترانزیستور عایق بندی شده است. دروازه شناور بار الکتریکی را ذخیره می کند و جریان جریان الکتریکی را کنترل می کند.
  • برنامه نويسي: برای تغییر ولتاژ آستانه ترانزیستور ذخیره‌سازی، الکترون‌ها به گیت شناور اضافه یا حذف می‌شوند. تغییر ولتاژ بر روی صفر یا یک بودن یک سلول تأثیر می گذارد.Flash memory control gate and floating gate
  • فرآیندی به نام تونل زنی فاولر-نوردهایم الکترون ها را از دروازه شناور حذف می کند. تونل زنی فاولر-نوردهایم یا پدیده ای به نام تزریق الکترون داغ کانالی، الکترون ها را در دروازه شناور به دام می اندازد.The Fowler-Nordheim tunneling process
  • پاک کردن و تونل زنی: با تونل زنی فاولر-نوردهایم، داده ها از طریق یک بار منفی قوی روی گیت کنترل پاک می شوند. این باعث می شود که الکترون ها به کانال وارد شوند، جایی که یک بار مثبت قوی وجود دارد. هنگام استفاده از تونل فاولر-نوردهایم برای به دام انداختن الکترون ها در دروازه شناور، عکس این امر اتفاق می افتد. الکترون ها در حضور میدان الکتریکی بالا، با بار منفی قوی روی منبع سلول و تخلیه و همچنین بار مثبت قوی روی دروازه کنترل، موفق می شوند از طریق لایه نازک اکسید به دروازه شناور نفوذ کنند.
  • کانال تزریق الکترون داغ: همچنین به عنوان تزریق حامل گرم شناخته می شود، تزریق الکترون داغ کانالی به الکترون ها اجازه می دهد تا از اکسید دروازه عبور کنند و ولتاژ آستانه دروازه شناور را تغییر دهند. این پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که الکترون‌ها انرژی کافی را از جریان بالا در کانال و بار جذب کننده روی دروازه کنترل به دست آورند.The process of channel hot electron injectionThe process of channel hot electron injection
  • عایق الکتریکی و ذخیره سازی مداوم: الکترون‌ها در دروازه شناور محبوس می‌شوند، صرفنظر از اینکه دستگاه حاوی سلول فلش مموری به دلیل انزوای الکتریکی ایجاد شده توسط لایه اکسید انرژی دریافت می‌کند یا خیر. این ویژگی فلش مموری را قادر می سازد تا ذخیره سازی دائمی را فراهم کند.

مثال هایی از کاربردهای فلش مموری

حافظه فلش به دلیل اندازه کوچک، دسترسی سریع به داده ها و ماهیت غیر فرار، به طور گسترده ای در انواع دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

موارد زیر چند مورد استفاده محبوب برای فلش مموری است:

درایوهای فلش USB: درایوهای فلش USB، همچنین به عنوان درایوهای انگشت شست شناخته می شوند، از حافظه فلش برای ذخیره داده ها استفاده می کنند. این درایوها عمدتاً برای ذخیره و انتقال داده ها بین رایانه ها و دستگاه های الکترونیکی مختلف استفاده می شوند و دارای رابط USB یکپارچه هستند.
SSD ها: SSD ها دستگاه های ذخیره سازی هستند که جایگزین هارد دیسک های مکانیکی سنتی (HDD) با حافظه فلش به عنوان رسانه ذخیره سازی اولیه می شوند. SSD ها برای لپ تاپ ها، رایانه های رومیزی و سرورها محبوب هستند زیرا دسترسی سریع تر به داده ها، افزایش قابلیت اطمینان و مصرف انرژی کمتر را ارائه می دهند.

کارت‌های حافظه: کارت‌های حافظه در فرمت‌های زیادی وجود دارند – کارت‌های کارت دیجیتال امن (SD)، کارت‌های microSD، کارت‌های حافظه، کارت‌های CompactFlash – و از حافظه فلش برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. کارت های حافظه معمولاً برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی در دوربین های دیجیتال، تبلت ها و دستگاه هایی مانند کنسول های بازی قابل حمل استفاده می شوند.
گوشی های هوشمند و تبلت ها: فلش مموری به عنوان حافظه اصلی در گوشی های هوشمند و تبلت ها عمل می کند. زمان بارگذاری سریع‌تر، ذخیره‌سازی مؤثر داده‌ها و دسترسی سریع به فایل‌های رسانه را امکان‌پذیر می‌کند.
دستگاه های پوشیدنی: فناوری پوشیدنی از حافظه فلش برای ذخیره داده های کاربر، برنامه ها و سیستم عامل ها استفاده می کند. به عنوان مثال می توان به ساعت های هوشمند، ردیاب های تناسب اندام و عینک های هوشمند اشاره کرد.
ربات های صنعتی: بسیاری از صنایع از ربات های صنعتی برای جایگزینی فرآیندهای ناشی از کار استفاده می کنند. دستورالعمل های عملیات و وظایف آنها معمولاً در حافظه فلش داخلی آنها برنامه ریزی می شود.
ابزارهای علمی: اکثر ابزارهای علمی مدرن، از جمله میکروسکوپ الکترونی، pH متر و رسانایی الکتریکی، حاوی حافظه فلش مخصوص به خود برای ذخیره موقت داده ها هستند.

ادامه مطلب

تفاوت فلش مموری NAND و NOR

حافظه های فلش NOR و NAND در معماری و ویژگی های طراحی متفاوت هستند. فلش NOR از هیچ مؤلفه مشترکی استفاده نمی کند و می تواند سلول های حافظه جداگانه را به صورت موازی متصل کند و دسترسی تصادفی به داده ها را امکان پذیر کند. یک سلول فلش NAND فشرده تر است و دارای خطوط بیت کمتری است و ترانزیستورهای دروازه شناور را برای افزایش تراکم ذخیره سازی به هم متصل می کند.
NAND برای دسترسی سریال به‌جای دسترسی تصادفی به داده‌ها مناسب‌تر است. هندسه های فرآیند فلاش NAND در پاسخ به رسیدن NAND مسطح به حد مقیاس بندی عملی خود توسعه داده شدند.
فلش NOR در خواندن داده ها سریع است، اما معمولاً در پاک کردن و نوشتن از NAND کندتر است. NOR داده ها را در سطح بایت برنامه ریزی می کند. NAND فلش داده ها را در صفحاتی که بزرگتر از بایت هستند، اما کوچکتر از بلوک ها هستند، برنامه ریزی می کند. به عنوان مثال، یک صفحه ممکن است 4 کیلوبایت (KB) باشد، در حالی که یک بلوک ممکن است 128 کیلوبایت تا 256 کیلوبایت یا مگابایت اندازه داشته باشد. فلاش NAND انرژی کمتری نسبت به فلاش NOR برای برنامه‌های فشرده مصرف می‌کند.
تولید فلش NOR گران‌تر از فلش NAND است و عمدتاً در دستگاه‌های مصرفی و تعبیه‌شده برای اهداف بوت و برنامه‌های فقط خواندنی برای ذخیره‌سازی کد استفاده می‌شود. فلش NAND برای ذخیره سازی داده ها در دستگاه های مصرف کننده و همچنین سرورهای سازمانی و سیستم های ذخیره سازی به دلیل هزینه کمتر برای هر بیت برای ذخیره داده ها، تراکم بیشتر و سرعت برنامه نویسی و پاک کردن بالاتر مناسب تر است.
دستگاه هایی مانند تلفن های دوربین دار می توانند از فلش NOR و NAND – علاوه بر سایر فناوری های حافظه – برای تسهیل اجرای کد و ذخیره سازی داده ها استفاده کنند.

شکل ظاهری فلش مموری ها

رسانه های مبتنی بر فلش بر اساس یک بستر سیلیکونی هستند. آنها همچنین به عنوان دستگاه های حالت جامد شناخته می شوند و به طور گسترده ای در سیستم های الکترونیکی مصرفی و سیستم های ذخیره سازی داده های سازمانی استفاده می شوند.
سه فاکتور فرم SSD زیر توسط Soid State Storage Initiative، پروژه ای از Storage Networking Industry Initiative شناسایی شده است:
SSD هایی که در همان اسلات های استفاده شده توسط هارد دیسک های الکترومکانیکی سنتی قرار می گیرند. درایوهای SSD دارای معماری شبیه یک مدار مجتمع هستند.
کارت‌های حالت جامد که روی برد مدار چاپی قرار دارند و از یک فاکتور شکل کارت استاندارد مانند Peripheral Component Interconnect Express (PCIe) استفاده می‌کنند.
ماژول‌های حالت جامد که در یک ماژول حافظه داخلی دوگانه (DIMM) یا ماژول کوچک حافظه داخلی دوگانه با استفاده از یک رابط استاندارد HDD، مانند پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA) قرار می‌گیرند.
یک زیرمجموعه دیگر یک هارد دیسک هیبریدی است که یک هارد HDD معمولی را با یک ماژول فلش NAND ترکیب می کند. یک هارد دیسک هیبریدی به طور کلی برای پر کردن شکاف بین رسانه های چرخان و حافظه فلش مشاهده می شود.

حافظه های All-Flash و Hybrid

تمام فلش (All-Flash) و فلش مموری هیبریدی
ظهور فلش مموری باعث ظهور آرایه های تمام فلش شد. این سیستم‌ها که فقط حاوی SSD هستند، در مقایسه با همه آرایه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر دیسک، مزایایی در عملکرد و کاهش هزینه‌های عملیاتی بالقوه دارند. تفاوت اصلی، جدای از رسانه، در معماری فیزیکی زیربنایی است که برای نوشتن داده ها در یک دستگاه ذخیره سازی استفاده می شود.
آرایه های مبتنی بر HDD یک بازوی محرک دارند که به داده ها اجازه می دهد در یک بلوک خاص در یک بخش خاص روی دیسک نوشته شوند. سیستم های ذخیره سازی تمام فلش برای نوشتن داده ها به قطعات متحرک نیاز ندارند. نوشتن مستقیماً روی حافظه فلش انجام می شود و نرم افزار سفارشی مدیریت داده ها را مدیریت می کند.
یک آرایه فلش هیبریدی دیسک و SSD را با هم ترکیب می کند. آرایه های هیبریدی از SSD ها به عنوان حافظه پنهان برای سرعت بخشیدن به دسترسی به داده های داغ درخواستی مکرر استفاده می کنند که متعاقباً در دیسک پشتیبان بازنویسی می شود. بسیاری از شرکت‌ها معمولاً داده‌های دیسک را با بالا رفتن سن با کپی کردن آن در یک کتابخانه نوار مغناطیسی خارجی بایگانی می‌کنند.
نوار فلش پلاس که به عنوان فلپ نیز شناخته می شود، نوعی از ذخیره سازی لایه ای را توصیف می کند که در آن داده های اولیه در فلش به طور همزمان روی یک سیستم نوار خطی نوشته می شود.
علاوه بر آرایه های حافظه فلش، قابلیت قرار دادن SSD در سرورهای مبتنی بر x86، محبوبیت این فناوری را افزایش داده است. این ترتیب به عنوان حافظه فلش سمت سرور شناخته می‌شود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از قفل فروشنده مرتبط با خرید آرایه‌های ذخیره‌سازی فلش گران قیمت و یکپارچه کنار بگذارند.
اشکال قرار دادن فلش در سرور این است که کاربران باید سیستم سخت افزاری را به صورت داخلی بسازند، از جمله خرید و نصب پشته نرم افزار مدیریت ذخیره سازی از یک فروشنده شخص ثالث.